Saturday, May 8, 2010

افسون شرق در هنر شرق شناسان انگليس

مايشگاه آثار نقاشان شرق شناس با عنوان«افسون شرق» چندي است كه از اول جولاي تا۳۰ آگوست در مجموعه هنري «تيت» انگليس عرضه شده است. «تيت» كه امروزه به عنوان گالري ملي هنرهاي انگليس داراي آثار متنوع هنري از سال هاي ۱۵۰۰ تا عصر حاضر است، خود از بناهاي تاريخي انگليس است كه درسال ۱۸۱۹ توسط «سرهنري» تاجر مشهور انگليسي بنياد گذاشته شده است.
    درميان انواع آثارهنري موجود در گالري هاي هنر تيت بخشي نيز به آثار شرق شناساني اختصاص داردكه رهاورد هنري بسياري از آنان در بازگشت از كشورهاي شرقي بويژه كشورهاي خاورميانه، اكنون دراين موزه نگاهداري مي شود.
    اين آثار هنري كه عمدتاً تابلو هاي نقاشي است، درزمان خود نقش بسيار مهمي درمعرفي شرق، دنيا و مردم آن به مغرب زمينيان داشته و شايد نخستين تصويرهايي باشد كه غربيان از جهان شرق بويژه خاورميانه بدست آورده اند.
    درباره نمايشگاه
    اين نمايشگاه كه از ۴ جولاي تا ۳۰ اگوست ۲۰۰۸ (تير - شهريور۸۷) در گالري هاي تيت لندن برگزار مي شود دراصل نمايش نقاشي هايي است كه توسط هنرمندان انگليسي از جهان شرق ترسيم شده و درواقع اولين تصويرهايي است كه غرب از شرق ترسيم كرده است.
    واژه يا عبارت شرق (Orient) دراين موضوع بخصوص به معني آن بخش از دنياي مديترانه شرقي است كه بويژه پس از اختراع و گسترش كشتي هاي بخار و قطارهاي راه آهن در دهه ۱۸۳۰ ميلادي تقريباً سهل الوصول شده بود. مناطقي كه عمدتاً كشورهاي مصر، فلسطين و تركيه و بيشتر مناطق همجوار را دربر مي گيرد كه عمدتاً مسلمان بوده و از نظر سياسي، لااقل در ظاهر تحت كنترل امپراتوري تركيه عثماني قرار داشتند.
    تصاوير ارائه شده دراين نمايشگاه نشانگر آن است كه هنرمندان انگليسي دراين دوران درصدد توسعه شناخت و تصور خود از ويژگي هايي بودند كه پيش تر از مردم، شهرها و مناظر طبيعي و اجتماعي اين مناطق و كشورهاي شرقي بدست آورده بودند.
    در سال هاي دهه ۱۹۷۰ «ادوارد سعيد» دانش آموخته دانشگاه هاي امريكايي و نظريه پرداز فلسطيني الاصل رساله اي تحت عنوان «شرق شناسي» منتشر كردكه در آن به بررسي انتقادي از مفهوم و كاركرد شرق شناسي پرداخت. اين نظريات او درآن زمان بحث و جدل هاي بسياري را در سطح جهاني بر سر تصوير غربيان ازخاورميانه و نحوه معرفي آن برانگيخت.
    اكنون نيز شايد اين نقاشي ها براي بسياري از بازديدكنندگان، بازتابي از همان ميل و آرزوي ديرينه غربيان براي برتري و سلطه بر شرق تلقي شود كه ادوارد سعيد در كتاب خود از آن ياد كرده است.
    البته بحث ومجادله در دفاع يا مخالفت با تعريف ادوارد سعيد از شرق شناسي همچنان به مدت سي سال ادامه داشته است و از اين رو طبيعي است كه بازتاب اين مجادلات در اين نمايشگاه نيز قابل مشاهده باشد. به هرحال به همان اندازه قدرت و نفوذ مستقيم انگليس بربرخي از مناطق تازه استقلال يافته از امپراتوري عثماني ازجمله مصر، فلسطين و عراق، اين مجادلات نيز دراين نمايشگاه خود را بازمي نمايد.
    بنابراين همچنان كه ادوارد سعيد در مباحث خود عنوان كرده بود هيچ يك از اين نقاشي ها را نبايد جدا از بافت و انگيزه هاي سياسي و فرهنگي گسترده اي نگريست كه در آن دوران و بر اساس آن ترسيم شده و شكل گرفته اند.
    بنابراين با درنظر گرفتن بحث هاي موجود پيرامون شرق شناسي، نمايشگاه «افسون شرق» در گالري هنرملي تيت برطيفي از گزينه هاي سياسي مختلف تمركز دارد كه هنرمندان در آن زمان فراروي خود مي ديدند.
    در ميان اين نقاشي ها، چند موضوع اصلي قابل شناسايي و تمايز است. نخست پرتره هايي از كسان، همچنين موضوعات ديني نظير مسير زيارتخانه ها و يا معماري مساجد و نمازخواندن مردم، زندگي روزمره و معيشت و بازار و.‎/‎/ و نيز تصاويري از چشم اندازهاي طبيعي شرق است كه مي توان به آن ها اشاره كرد. و ازاين طريق مسافر هنرمند غربي كوشيده است دنياي شرق را در قرون گذشته به مخاطب غربي خود معرفي كند.
    نبايد فراموش كرد كه هنرمند دراين نمايشگاه از بستر فرهنگي خاصي به جهان شرق و خاورميانه رفته است كه در آن زمان در مسير و سراشيبي حركت سريع به سوي تكنولوژي و سنت هاي نوين غربي بود و بنابراين به رغم رويارويي با تفاوت هاي بسيار ميان مردم و مكان ها، دنياي شرق را منبع الهام و درعين حال زمينه ساز چالش هاي بسيار مي يافت.
    تصوير هنرمندان انگليس در لباس هاي شرقي
    سفرهاي خصوصي از انگليس به خاورميانه تا پيش ازدهه ۱۸۳۰ ميلادي كاري نادر بود اما سفر با هدف هاي جنگي و يا ديپلماتيك، تجارت و امور مذهبي البته طي قرن هاي متمادي پيش از آن صورت مي گرفته است.
    اين نخستين مسافران اروپايي همچنان كه در تصويرها نشان داده شده در كشورهاي خارج از اروپا عمدتاً لباس هاي شرقي برتن مي كرده اند و اين دلايل بسيار داشت.
    نخست اين كه گمان مي كردند با پوشيدن جامه هايي مشابه مردم محلي شرايط امن تري دارند. و برخي از مسافران اروپايي نيز كه از جمله محققان و علاقه مندان به درك و شناخت شرق بوده اند، به منظور آسان تر كردن كار خود ترجيح مي دادند كه به طورناشناس درميان مردم زندگي كنند.
    دراين ميان دركنار برخي كه شخصاً علاقه اي شديد به پوشيدن انواع لباس هاي جالب و تفنني داشتند، برخي ديگر نيز ترجيح مي دادند با پوشيدن لباس هاي محلي همراهي و هماهنگي خود را با فرهنگ و مردم هر كشوري نشان دهند. اما همچنان كه ازتصاوير ارائه شده در اين نمايشگاه بر مي آيد، هدف اصلي مسافران نقاش از انتخاب اين لباس ها آن بوده است كه خود را در لباسي نشان دهند كه از كشورهاي خارجي خريداري كرده و با خود به عنوان ارمغان سفر به بريتانيا آورده اند.
    شايد مشهورترين تصوير دراين زمينه تصوير لورنس عربستان باشد از جان اگوستوس كه در سال ۱۹۱۹ ترسيم شده و در همين موزه نگاهداري و دراين نمايشگاه عرضه شده است.
    اما تصوير بسيار جالب تر، دو اثر نقاشي است از «رابرت شرلي» سفير شاه عباس صفوي به دربار پاريس در فرانسه و نيز تصوير ديگري از ليدي ترزا شرلي همسر او كه هردو نمايشي از رسوم و لباس شرقي را در خود دارند. لباس رابرت شرلي كه توسط يك نقاش گمنام تصوير شده، تصوير جالبي است كه او را در لباس مردم ايران در عصر صفوي نشان مي دهد.
    از ديگر سو تقريباً از ميانه قرن نوزدهم ميلادي كه تعدادي از مسافران غربي به جامه شرقي درآمدند، درفرهنگ هاي شرقي عثماني- مصري نيز برخي سبك هاي غربي در برخي زمينه ها بويژه در معماري، طراحي و همچنين لباس و جامه هاي غربي به تدريج پذيرفته مي شد كه تا حدزيادي بازتاب آشنايي متقابل و نفوذ فزاينده غرب بود.
    اما درهمين سال ها برخي هنرمندان نظير« جان فردريك لويس»، «ويليام هولمن هانت» و «ديويد روبرتس» كوشيدند درنقاشي هايشان با ترسيم خود در جامه هاي شرقي، احتمالاً جايگاه مهمي در نظر مخاطب غربي خود بدست آورند.

Friday, May 7, 2010

یک ایرانی برنده امسال مسابقه استعداد هنری آلمان از بین 35000 رقیب: مهرزاد مرعشی




قبلاً گزارش شد که مهرزاد مرعشی، جوان ۲۹ ساله ایرانی که از ۵ سالگی به همراه خانواده‌اش در آلمان زندگی میکند، شنبه گذشته در مقابل ۶ میلیون بیننده‌ی تلویزیونی و حدود ۱۰۰۰ تماشاگر حاضر در استودیو، در مسابقه "آلمان در جستجوی سوپر استار" (DSDS) از بین ۳۵۰۰۰ داوطلب جزو دو نفر بود که به مرحله نهایی راه یافت.
دیشب وی توانست در مسابقه نهایی با درخشش خود رای مثبت ۵۶/۴ درصد از میلیونها تماشاچی آلمان را به خود اختصاص داده و قهرمان و سوپر استار امسال این مسابقات گردد. ویدئوی زیر یکی از ترانه های اجرای وی میباشد.
یکی از مسائلی که توجه اکثر بینندگان این مسابقه‌ی تلویزیونی را جلب کرده، پوشیدن لباسهای سبز توسط مهرزاد، پدرش، خانواده اش و حتی نامزد او (که آلمانی با اصلیت اکوادوری میباشد) و حمایت علنی آنها از جنبش سبز ایران است. جمعی ۳۵ نفره از طرفداران مهرزاد، از جمله والدینش، هر هفته جزو تماشاگران حاضر در سالن اجرای مسابقه هستند که از شهر هامبورگ به کلن می‌آیند و همیشه هم به خواست او لباس‌های سبز به تن می کنند.

Thursday, May 6, 2010

مجسمه منتخب دوسالانه مجسمه سازی هم دزدیده شده است


تازه ترین اخبار از سرقت مجسمه های سطح شهر تهران حاکی از این است که مجسمه برنزی پارک استقلال هم دزدیده شده است.
این مجسمه منتخب دوسالانه مجسمه سازی در سال ۱۳۷۶ بوده است.
روح الله شمسی زاده، سازنده این مجسمه، در تماس با خبرگزاری مهر گفت: "بعد از شنیدن خبر سرقت مجسمه ها به فکر افتادم از وضعیت مجسمه ام آگاه شوم و وقتی به محل نصبش سر زدم دیدم مجسمه سر جایش نیست."
آقای شمسی زاده گفت که میلگردی به طول یک متر در پایه مجسمه قرار داده بوده است.

منبع : گویا نیوز

Wednesday, May 5, 2010

تابلوی پيکاسو رکورد حراج آثار هنری را شکست

به گفته مسئولان موسسه کريستی که اين حراج را برگزار کرده اين تابلو رکورد قيمت آثار هنری را که در حراج فروش رفته اند، شکسته است.
به گزارش شبکه خبری سی ان ان اين تابلو که عنوان آن « برهنه ، برگهای سبز و نيم تنه » است به يک خريدار که هويت وی مشخص نشده ، فروخته شد. کارمندان موسسه کريستی از هيجان و فضای استثنايی حاکم بر اين حراج صحبت می کنند.
در اين حراج که از آغاز تا پايان حدود ۹ دقيقه طول کشيد، هشت علاقمند شرکت کرده اند که برخی در سالن حراج بوده و ديگران از طريق تماس تلفنی جزييات آن را دنبال می کردند.
در مرز هشتاد و هشت ميليون دلار رقابت برای مالکيت اين اثر به دو خريدار محدود شد و آنها با پيشنهاد مبلغ بيشتر بهای اين تابلو را به مرز ۹۵ ميليون دلار رساندند که در نهايت به يکی از اين دو مشتری فروخته شد. با احتساب هزينه و کميسيون موسسه کريستی بهای نهايی اين تابلو به ۱۰۶ ميليون دلار رسيد.
 سی ان ان می نويسد تابلوی « برهنه ، برگهای سبز و نيم تنه » يکی از نقاشی های گردآورنده مشهور آثار هنری مدرن به نام فرانسيس لسکر برودی است که ماه نوامبر سال گذشته درگذشت.
 کارشناسان آثار هنری اين تابلو پيکاسو را که در سال ۱۹۳۲ خلق شده به نام « گمشده » می شناسند چون هيچگاه تصويری از آن بصورت رنگی چاپ نشده است. ماری ترسه والتر معشوقه پيکاسو در آن دوران الهام بخش خلق اين تابلو بوده است.
به نوشته شبکه خبری سی ان ان قبل از اين گرانقيمت ترين اثر هنری که در حراج فروخته شده است مجسمه برنزی به نام « مرد متحرک» اثر آلبرتو جياکومتی که در فوريه امسال به بهای بيشتر از ۱۰۴ ميليون دلار به فروش رفت.
گرانقيمت ترين اثری که از پيکاسو قبل از اين به فروش رفته است تابلويی است به نام « پسر بچه و پيپ » که در سال ۱۹۰۵ کشيده شده و در ماه می ۲۰۰۴ به بهای ۱۰۴ ميليون دلار فروخته شد

Monday, May 3, 2010

مهم‌ترين نکاتی که قبل از خريد «آی پد» بايد در نظر گرفت

شبکه خبری سی ان ان برای آن گروه از علاقمندان به محصولات تکنولوژی جديد که هنوز در مورد خريد آی پد تصميم قطعی را نگرفته اند توصيه هايی دارد. آی پد تازه ترين محصول شرکت اپل از روز شنبه سوم آوريل به بازار عرضه شد. در اين مطلب سی ان ان سعی کرده به عمومی ترين و مهمترين سئوالات در مورد آيپد پاسخ دهد .

 تفاوت آي پد با لپ تاپ چيست؟

به مرور زمان و تحت تاثير ورود محصولات کوچکتر به بازار لپ تاپ ها دارند کهنه می شوند . تفاوت مهم آي پد با لپ تاپ های متداول اين است که کی بورد ندارد و برای تايپ ، جستجود در پرونده ها و عکس ها از لمس صفحه استفاده می شود.اندکی از لپ 
 تفاوت آي پد با کتابخوان الکترونيکی يا (ای ريدر) چيست؟

آي پد مثل ترکيبی از يک ای ريدر و يک کامپيوتر کوچک شخصی عمل می کند. ولی آي پد تفاوتهايی نيز دارد مثل صفحه رنگی که به عنوان مثال برای دانشجويان که کتابهايی پر از طراحی و عکس های رنگی را مطالعه می کنند ابزار بسيار مناسبی است. در مقابل ای ريدر کيندل محصول آمازون که نور صفحه آن از پشت تابيده نمی شود برای مطالعه در دراز مدت بهتر است.
 ای ريدر کيندل فقط به کتابخانه آمازون مرتبط است.

بهای يک آي پد چقدر است؟

متناسب با حافظه هر يک از مدلهای آي پد قيمت متفاوتی دارند، ولی مدلهای مختلف بين ۵۰۰ تا ۸۲۹ دلار به فروش می رسند. آن مدلهايی که فقط از طريق وای- فای به اينترنت وصل می شوند از مدلهای ديگر آن ارزنتر هستند.

 درنبود کی بورد، تايپ روی آي پد چطور است؟

کی بورد آي پد يک گرافيک است که روی صفحه آن ظاهر شده و با لمس آن می توان تايپ کرد. اندازه هر کدام از دکمه های آن مثل يک کی بورد پلاستيکی است با اين تفاوت که آنرا احساس نمی کنيد.

 آي پد برای چه کارهايی مناسب است؟

طوری طراحی شده که برای مصرف انواع محصولات رسانه ای مثل خواندن کتاب، تماشای ويدئو ، جستجو در وب و حتی بازی های کامپيوتری مناسب است ولی پخش کننده دی وی دی ندارد. برای تماشای دی وی دی يا بايد آنها را از بايگانی اپل دريافت کرد و يا از روی شبکه اينترنت آنها را پياده کرد.

در مجموع آي پد وسيله ای است که می توان مطالب و اطلاعات حجيم را دريافت کرد ولی نوشتن و ارسال با آن دشوار است. بنابراين برای خوانندگان وب لاگ ها مناسب است و نه برای وب لاگ نويسان.



 آيا می توان با آي پد پرونده هايی را در شکل اسپردشيت و يا فورم های اداری ديگر تنظيم کرد؟

شرکت اپل با توليد نرم افزار جديدی مخصوص آي پد به نام اپز برای کاربران آي پد اين امکان را فراهم کرده که با استفاده از اين وسيله تمام کارهايی را که برای خلق و عرضه يک پرونده لازم است انجام دهند.

هنوز مشخص نيست که استفاده از اين برنامه ها چقدر ساده باشد و برخی می گويند به خصوص برای مصارف اداری و تجاری حتما درکنار آي پد به يک کامپيوتر ديگر نياز هست.


 آيامی توان با آي پد به هر وب سايتی وصل شد؟

يکی از روشهای متداول دريافت ويدئو روی اينترنت به نام فلش با آي پد همخوانی ندارد. اما ممکن است در آينده بسياری از وب سايت ها با ايجاد تغييراتی شرايط را برای همخوانی با آي پد فراهم کنند. تا آن زمان وب سايتهايی که سيستم فلش استفاده می کنند توسط آي پد قابل دريافت نخواهند بود.

 آيا آيپد جايگزين کامپيوترهای شخصی خواهد شد؟

 هر کاربری متناسب با نيازها و استفاده روزانه خود از کامپيوتر بايد تشخيص دهد که به آيپد نياز دارد و يا نه. به عنوان مثال برای کسانی که زياد تايپ نمی کنند، به بازی های کامپيوتری علاقمند هستند و ای ميل های طولانی نمی فرستند آي پد وسيله خوبی است.


 آيا آيپد از ساير لپ تاپ ها و ای- ريدرها کوچکتر و سبک تر است؟


ضخامت آي پد حدود ۱۲ ميليمتر و وزن آن حدود ۲۳۰ گرم است و قطر صفحه آن ۷/۹ اينچ است. با اين مشخصات آي پد از برخی لپ تاپ ها کوچکتر و سبک تر است. ضخامت برخی لپ تاپ ها همين قدر است ولی معمولا چند صد گرم سنگين تر هستند. ای- ريدر آمازون نيز صفحه ای مشابه آي پد دارد ولی سياه و سفيد است و در ضمن وزن آن حدود ۷۰۰ گرم است.

 آيا از طريق آي پد ميتوان با روزنامه ها و مجلات مشترک شد؟

برخی از ناشران روزنامه ها و مجلات اظهار اميدواری کرده اند که آي پد بتواند به حفظ درآمد در حال سقوط آنها کمک کند. برخی از مطبوعات وب سايت های خود را تغيير داده اند طوريکه برای صفحه آي پد قابل انطباق باشد و سيستم های ديجيتال جديدی را برای اشتراک از طريق آي پد طراحی کرده اند.

 آيا گزينه های ديگری به جای آي پد در بازار وجود دارد؟

شرکت اپل تنها سازنده کامپيوتری نيست که وسيله ای با اين مشخصات را می سازد. برخی از شرکت های ديگر وسيله مشابهی را توليد کرده و ديگران نيز در آينده نزديک آنرا به بازار عرضه خواهند کرد.

شرکت توليد محصولات کامپيوتری اچ- پی در ماه ژانويه محصول خود را در يک نمايشگاه رونمايی کرد. شرکت دل نيز اعلام کرده که در آينده کامپيوترهای شخصی مشابهی را توليد خواهد کرد.