Saturday, August 21, 2010

کنسرت شجریان در تهران برگزار می شود

در این کنسرت، گروه "شهناز" که قبلا به نام رودکی فعالیت داشت استاد شجریان را در اجرای قطعاتی در دستگاه همایون و با اشعاری از مولانا ،حافظ و سعدی همراهی خواهد کرد.
مجید درخشانی سرپرست گروه شهناز قبلا از انتشار نخستین آلبوم این گروه با صدای شجریان خبر داده بود که آواز این آلبوم را استاد شجریان قبل از سفر به آمریکا و کانادا خوانده است.
در این اثر پیش درآمد در همایون، زنگ شتر، چهار مضراب در بیداد، تصنیف "ما ز یاران چشم یاری داشتیم " از ساخته های استاد شجریان و همچنین تنظیم جدید بر قطعه "باد صبا" از آثار حسام السلطنه ضبط شده است که همزمان با اجرای کنسرت در تهران ارائه می شود.
لازم به ذکر است که "سینا جهان آبادی" نوازنده کمانچه ،"شاهو عندلیبی" نی،"حامد افشاری" قیچک باس،"مهرداد ناصحی" قیچک آلتو،"کاوه معتمدیان" کمانچه ، "رادمان توکلی" تار ،"رامین صفایی" سنتور ، "حمید قنبری" تنبک،"حسین رضایی نیا"دف،"محمدرضا ابراهیمی"عود،"مژگان شجریان" سه تار و عمیدی بم تار و رباب اعضای گروه موسیقی "شهناز" هستند.

Tuesday, August 17, 2010

گروه موسیقی "دستان" در تالار بزرگ كشور


خبرگزاري مهر

به گزارش خبرنگار مهر، سعید فرجپوری آهنگساز گروه موسیقی "دستان" با اعلام این خبر در نشست خبری که با حضورهمایون شجریان ، حسین بهروزی نیا و مدیر اجرایی شرکت "دل آواز" در خانه هنرمندان برگزار شد درباره این کنسرت گفت : مجموع قطعات "دستان" بدون کوچکترین تغییراتی نسبت به کنسرت های قبلی این گروه که اخیرا در اروپا و آمریکا برگزار شده در تهران نیز اجرا می شود.
وی در توضیح جزئیات برنامه گروه موسیقی"دستان" گفت : قسمت اول این کنسرت با آهنگسازی حمید متبسم در آواز دشتی است ؛ تصنیف "عاشقانه" با شعری از حمید متبسم ،ساز و آواز "بوی عشق" بداهه خوانی اشعار سعدی ،تصنیف "قیژک کولی" با شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی، ساز و آواز "کمند زلف" بداهه خوانی با کلام حافظ و تصنیف "زهی عشق" با شعری از مولانا از جمله قطعات بخش اول کنسرت گروه موسیقی "دستان" است.
سعید فرجپوری افزود : مجموع قطعات قسمت دوم از ساخته های خودم در آوازاصفهان تنظیم شده و قرار است در این بخش قطعات "اشتیاق"(بی کلام)، تصنیف "چین زلف"با شعرعطار نیشابوری، تصنیف "اسرار عشق" با شعری از حافظ ،ساز و آواز "دلشده" بداهه خوانی اشعار عراقی و تصنیف "وطن" با شعر سیاوش کسرایی اجرا شود ؛ همچنین قطعاتی چون ساز و آواز "خورشید آرزو" و "عشق پاک"با استفاده از اشعار فریدون مشیری وبا آهنگسازی همایون شجریان در بخش ویژه این کنسرت اجرا می شود.
در ادامه این نشست همایون شجریان درخصوص چگونگی همکاری با این گروه گفت : نخستین کنسرت مستقل و بدون حضور پدر را با گروه "دستان" تجربه کردم که انصافا تجربه خوبی بود اما قرار نیست از این پس من به عنوان تنها خواننده با این گروه همکاری داشته باشم بلکه خوانند های دیگری هم مانند گذشته با این گروه همکاری خواهند کرد و طبعا من هم در آینده با گروههای دیگر مانند گروه "عبدالقادر مراغی" و یا گروههای دیگر همکاری خواهم کرد ضمن اینکه قرار است همراه با گروه "آوا" و با حضور پدر اواسط مردادماه در سلیمانیه عراق کنسرت برگزار کنیم .
وی درادامه با اشاره به همکاری با گروه "عبدالقادر مراغی" به سرپرستی محمدرضا درویشی افزود : چندی پیش آلبومی در خصوص آثار عبدالقادر مراغی با آقای درویشی کار کردیم که منتظرانتشار این آلبوم هستیم تا مردم آشنایی نسبی با این نوع موسیقی پیدا کنند و پس از درنظرگرفتن شرایط موجود کنسرت مراغی را برگزار خواهیم کرد؛ البته بنا داریم آلبوم گروه دستان را هم همزمان با کنسرت ارائه دهیم.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا در آینده گروه مستقلی تشکیل خواهد داد یا خیر گفت : همیشه به تشکیل گروه مستقل فکر کردم و احتمال دارد در ادامه روند برنامه های شخصی خودم این گروه تشکیل شود ولی فعلا برنامه ای برای تشکیل این گروه ندارم.
سعید فرجپوری در ادامه و در پاسخ به این سئوال که گروه موسیقی "دستان" گروهی است که کمتر کنسرتی را در ایران برگزار کرده و بیشتر در سطح بین المللی مطرح بوده و آیا انتخاب همایون شجریان برای گروه دستان به عنوان امتیاز مثبت برای جذب مخاطب محسوب می شود گفت : گروه "دستان" در پروسه کاری خود با خواننده های متفاوتی مانند شهرام ناظری ، ایرج بسطامی، بیژن کامکار، صدیق تعریف و دیگرهنرمندان کار کرده است،همچنین انتخاب یک فرد نوازنده و یا خواننده و یا انتخاب آثار در مشورت با گروه انجام می شود وانتخاب همایون شجریان غیر از ویژگی های کاری و شیوه خاص او در آواز و مسائل حاشیه ای دیگرهمایون یک موزیسین قابلی است که در کل کار گروه تاثیرگذار است وجود همه این فاکتورها باعث شد تا او را به عنوان خواننده گروه دستان انتخاب کنیم و خوشبختانه ازاین انتخاب بسیار رضایت داریم.
در ادامه این نشست رفیعی مدیر اجرایی شرکت "دل آواز" درخصوص نحوه فروش بلیت این کنسرت گفت : فروش کنسرت گروه "دستان" هم مانند سایر کنسرت هایی که توسط "دل آواز" برگزار می شود فقط اینترنتی خواهد بود چراکه معتقدم تجربه فروش بلیت اینترنتی گروه "شهناز"خوب بود و یکی از منظم ترین کنسرت هایی بود که تالار بزرگ کشور به خود دید از همین رو بلیت فروشی این کنسرت هم اینترنتی خواهد بود و از روز 1 مردادماه ساعت 12 ظهر فروش اینترنتی آغاز خواهد شد و قیمت بلیتها هم از 10 تا 35 هزارتومان متغییر است. 
همایون شجریان در راستای صحبت های رفیعی گفت : راههای مختلفی را برای فروش بلیت امتحان کرده ایم و مبنا را گذاشتیم که اگر قرار است فشاری بر مردم بیاید بهتر از این فشار به خود ما وارد شود تا مردم در کمال آرامش بلیت ها را بخرند و طی بررسی های بسیار در نهایت به این نتیجه رسیدیم که فروش اینترنتی بهتر از همه گزینه ها است البته در این بین حضور عکاسان و خبرنگاران هم برای گروه دستان بسیار اهمیت دارد و از این بابت برای نماینده رسانه ها جای نگرانی نیست. 
شجریان در پایان در پاسخ به این سئوال که آیا در انتخاب اشعار از پدر خود کمک می گیرد یا خیر گفت : معمولا طراحی آواز در اجرای یک قطعه را خودم انتخاب می کنم و ترجیح می دهم که مزاحم پدر نشوم و استقلال خودم را حفظ کنم البته این نکته را می دانم که اگر با مشورت پدر این طراحی صورت گیرد پربارتر خواهد بود.