Wednesday, August 11, 2010

كنسرت ناظري در قزوين، تهران و يزد

در اين نشست كه صبح سه شنبه، 18 تير، در خانه هنرمندان و با حضور روزنامه نگاران برگزار شد، شهرام ناظري گفت: قرار است به همراه گروه مولوي در شهرهاي يزد، قزوين‌، اصفهان، شيراز، رشت ، كرمان، ساري و تالار بزرگ كشور اجراي كنسرت داشته باشد »، اگر چه تاكيد كرد كه برگزاري كنسرت در شهرهاي قزوين(25 و 26 تير)، تالار بزرگ كشور(17 تا 22 مرداد) و يزد(25 و 26 مهر) قطعي شده و اميدوار است كنسرت در بقيه مكان‌ها با رايزني با دست اندركاران شهرهاي ياد شده هم صورت واقعيت به خود بگيرد.
وي يكي از دلايل ندادن كنسرت در سال گذشته كه همه بزرگان موسيقي برنامه داشتند را تراكم برنامه هايش بعد از دريافت جايزه شواليه هنر بود كه عملا فرصت براي برگزاري كنسرت در داخل ايران را از وي ستاند.[شهرام ناظري و دريافت نشان شواليه هنر]
ناظري درباره انتشار آثارش گفت: كار مولوي كه امسل انتشار يافت ، در واقع نيمي از كنسرتي است كه در سال 80 در كاخ سعد آباد به اتقاق فرزندم حافظ ناظري اجرا كردم و متاسفانه همين مسئله براي برنامه‌اي كه با آقاي مشكاتيان و گروه عارف داشتم، پيش آمده و آن اجرا هم به دليل برخي مشكلات براي تدوين و نيز تاخيرهاي اداري همچنان به صورت منتشر نشده باقي مانده است و اميدوارم كه به زودي منتشر شود.
ناظري درباره همكاري با خانه موسيقي براي دفاع از حق مولف و مصنف گفت:من قبلا هم اعلام كردم كه چون هنرمندان به دليل مشغله‌هاي كاري نمي توانند پي گير كارشان باشند ، بايد نهادي اين مسئله را تقبل كند و به نظر من خانه موسيقي اگر به سمتي حركت كند كه به شكلي جدي پيگير اين ماجرا شود ، طبيعي است كه من نيز در كنار آنها خواهم بود.
ناظري در اين زمينه به نبود انسجام صنفي در اهل موسيقي اشاره كرد و گفت كه بايد به سمت تقويت اين انسجام باشيم و از حركت هاي فردي بپرهيزيم.[راه سوم شهرام ناظري]
وي افزود: فضاي كشور به گونه‌اي است كه كار ما هنوز پخش نشده ، نسخه‌هاي بي كيفيت آن دست به دست مي‌‌گردد و اين به كار اصلي و نسخه‌ارژينال ما لطمه وارد مي‌سازد. ضمن آنكه صدا و سيما هم بدون اجازه ما روي آثارمان كليپ و نمآهنگ مي گذارد كه اين هم غير قانوني است وبايد پي‌گيري شود.
ناظري درباره تغييرات در كارهاي تازه و اجراي پيش رو گفت:من يك بار سعي كردم كه نحوه خواندن آواز و نيز نوع آهنگهاي‌آوازي را با رويكردي متفاوت اجرا كنم كه اجراي دستگاه نوا از جمله اين رويكردها بود كه به نظرم بايد بيش از اين پخته شود.
ناظري همچنين گفت كه اجراهاي ايرانش تفاوت چنداني با اجراهاي قبلي ندارد ، اما اگر روزي برسد كه بتواند گروهي از نوازندگان و آهنگسازان كه با فرزندش حافظ، درآمريكا كار كرده ‌اند را به ايران بياورد ،‌مي تواند برخي از ايده‌هاي خود در موسيقي را پياده كند.
وي گفت اين گروه در پروژه مولانا كه در آمريكا اجرا شد آزمون خود را پس داد و نشان داد كه توان كارهاي بزرگتر از اين را دارد و هم اكنون برآنم كه اجراي پروژه فردوسي را هم با اين گروه تمرين كرده و به صحنه ببريم.
ناظري با اشاره به اين كه وظيفه هنرمند اين است كه به درك مردم و شهروندان از موسيقي را ا فزايش دهد گفت: در تمامي دوره هنري ام سعي كرده ام كه هدف اصلي ام را بر اجراي خوب و كيفي بنا بنهم و خوشبختانه تا كنون در اين مسير موفق بوده‌ام.
ناظري همچنين در پاسخ به اين پرسش كه قرار بود كارگاه‌آوازي داير كنيد گفت: بله قرار بود اما مشغله‌هاي كاري اجازه نداد.
وي درباره شيوه آموزش آوازش گفت: مهمترين دغدغه من در آموزش آوازي است كه در آن به كشف قابليت‌هاي صداي خواننده يا هنر آموز بينجامد و نه آنكه همه از يك صدا تقليد بكنند.
نوازندگان گروه مولوی عبارتند ازشروین مهاجر، شهرام محمدی،صابر نظرگاهی،شهرام غلامی وسیاوش ناظری و کنسرت بعدی گروه مولوی با تغییراتی در اعضای گروه و قطعات انتخابی از 17تا 22 مردادماه در تالار بزرگ کشور تهران برگزار می شود