Sunday, May 30, 2010

تئاتر کا

بلاهت بردگی

«قدرت» در مفهوم جامعه شناختی‌اش، به معنای توانایی افراد یا اعضای یک گروه برای دست‌یابی به هدف‌ها و یا پیش‌برد منافع خود از راه واداشتن دیگر افراد جامعه به انجام دادن کاری خلاف خواسته آن‌هاست. در روزگار باستان، قدرت با موضوعات دیگری مثل فره ایزدی و نسبت‌های خانوادگی و ... همراه می‌شد و سر و شکل عجیبی از قدرت به وجود می‌آمد.

این روزها در سالن کوچک «کارگاه نمایش» تئاتر شهر، تئاتری در حال اجراست که نگاهی به موضوع بالا دارد. داستان این نمایش در مصر باستان می‌گذرد و راوی سرسپردگی بردگان به اربابی است که تا آخر نمایش هم نمایان نمی‌شود.



خلاصه داستان

در باور مصریان باستان، «کا» موجود اثیری همزاد بشر است که پس از مرگ به سراغ کالبد وی می‌آید تا با حلول در آن، زندگی تازه‌ای را در دنیای پس از مرگ آغاز کند. یکی از بزرگان مصر می‌میرد و وصیت می‌کند تا سه تن از بردگان‌اش را زنده در مقبره‌اش بگذارند تا منتظر بازگشت روح او از دنیای مردگان باشند. حالا این سه برده به هوش آمده‌اند و خود را در فضای بسته مقبره می‌یابند... .



کارگردان

رحمت امینی مدیر گروه تئاتر دانشکده هنر و معماری است. کار قبلی او «مچ گیری» بود که تمی مشابه همین نمایش «کا» داشت. امینی در سال‌های پیش کارهای دیگری از قبیل «مجلس غریب تنهایی» و «تونل وحشت» را کارگردانی کرده. او در مصاحبه‌ای که با سایت ایران تئاتر داشت، راجع به چگونگی شکل گیری این تئاتر چنین گفت: «‌گیر کردن آدم‌ها و یا پرت شدنشان در فضایی که نیاز به هماهنگی با آن دارند، چیزی است که من متأثر از چند نمایش‌نویس دیگر به آن رسیده‌ام. مثلاً در بعضی از آثار بیضایی و یا اسلاو میرمروژک می‌توان این درون مایه را دید. این مسئله را در آثار کلاسیک و مدرن هم می‌بینیم و از اینجاست که می‌توان فهمید که مسئله قدرت و تحت‌سلطه بودن دغدغه همواره بشر و به طور مشخص نمایشنامه‌نویسان بوده است».

او در جایی دیگر از همین مصاحبه در مورد شخصیت‌های داستان اش توضیح داد: «در این نمایش هم مرد زیرک داستان می‌خواهد که راه فرار ایجاد کند یا لااقل غذایی بخورد اما مرد دیگر که بلاهت دارد، زیرنفوذ ارباب مانع می‌شود».



بازیگران

شبنم قلی خانی، رضا صمدپور و وحید نفر سه بازیگر این تئاتر هستند. در این میان حضور شبنم قلی خانی در جمع بازیگران، جالب به نظر می‌رسد.

رحمت امینی در پاسخ به سوال علیرضا نراقی راجع به انتخاب شبنم قلی خانی با ذکر این نکته که از چند سال قبل قرار بوده با قلی خانی کار کنند، گفت: «در هر صورت باید برای تئاترمان طرفدار پیدا کنیم. تماشاگر را به دیدن تئاتر آوردن دلیل می‌خواهد. حالا گاهی کارگردان شناخته شده هم باعث جذب تماشاگر می‌شود که حتی همین کارگردانان شناخته شده هم وقتی چشم به جذب حداکثر مخاطب دارند، رو به بازیگرانی می‌آورند که علاوه بر داشتن توانایی، شهرت هم دارند.»



سایر عوامل

سیاوش پاکراه نویسنده نمایشنامه است که اولین تجربه همکاری خود با رحمت امینی همین تئاتر «کا» است. مهدی مشهور، دستیار کارگردان و برنامه ریز این تئاتر است و هدیه طاهری وظیفه طراحی لباس را برعهده دارد.

خبرهای هنری

در یک اقدام ضدفرهنگی از سوی سفارت ایتالیا:

ویزای سفر به ایتالیا برای شرکت در جشنواره اسلوفود برای غریب زاده صادر نشد



در یک اقدام تأسف برانگیز از سوی سفارت ایتالیا در تهران، این سفارت از صدور ویزا برای هنرمند بوشهری خودداری نمود. به گزارش خبرنگار نسیم



جنوب در حالی که فیلم «بومرنگ» توسط خود ایتالیایی ها برای شرکت در جشنواره فیلم اسلو فود (slow food on film festival ) در شهر بولونیای انتخاب شده بود و دعوتنامه ای از سوی این جشنواره برای غریب زاده ارسال شده بود اما متأسفانه سفارت ایتالیا در تهران در یک اقدام ضدفرهنگی و مغایر با قوانین بین المللی از صدور ویزا برای داریوش غریب زاده خودداری نمود.

در پی این حرکت ضد فرهنگی از سوی سفارت ایتالیا، غریب زاده از سفر به ایتالیا و شرکت در جشنواره «اسلو فود» باز ماند.

قبل از این فیلم بومرنگ به کارگردانی داریوش غریب زاده توانسته بود در جشنواره فجر، سیمرغ بلورین فیلم کوتاه داستانی را به خود اختصاص دهد.

* منبع : سایت نسیم جنوب



حوزه هنری استان بوشهر و گرامی داشت مقام والای معلم

روابط عمومی حوزه هنری استان: حوزه هنری استان بوشهر طی گرامی داشت مقام والای معلم در هفته گذشته دست به اقدام تازه ای نمود و به بازدید آقای غلامحسین بارونی(معلمی هنرمند ) رفت تا یاد و خاطره سالهای گذشته فرهنگی او را گرامی دارد.این معلم هنرمند، از هنرمندان فعال استانمان است که از سالیانی دور او را بر روی صحنه نمایش و صفحه تلویزیون نظاره گر بوده ایم و همچنان نیز با صلابت به این هنر شریف ادامه می دهد.در این مراسم که با حضور مسئولین ، کارکنان و هنرمندان حوزه هنری استان همراه بود ضمن تقدیم لوح سپاسی به این فعال فرهنگی هنری ، کمک هزینه سفر زیارتی مشهد مقدس نیز از طرف حوزه هنری استان به ایشان اهدا گردید.برای این هنرمند عزیز و خانواده گرامی ایشان آرزوی موفقیت و سلامت را از خداوند متعال خواستاریم.



نمایشگاه "کوی محبت" درگالری حوزه هنری

روابط عمومی حوزه هنری استان: واحد هنرهای تجسـمی حـوزه هنری استان بوشهر، نمایشـگاه خوشنویسی و خط در گرافیک با عنوان "کوی محبت" آثاری ازهنرمندان جوان هم استانی مهدی کنعانی و زهرا فقیه را برگزار می کند. این نمایشگاه به مدت یکهفته از تاریخ 20 اردیبهشت ماه درگالری حوزه هنری واقع در میدان قدس ، بلوار رئیسعلی دلواری جهت بازدید علاقمندان دائر می باشد.



سخنرانی جهانشیر یار‌احمدی در دانشگاه تربیت مدرس

چهارمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت از یکم خرداد ماه به مدت 2 روز با حضور استادان و پژوهش گران عرصه‌ی تئاتر در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار خواهد شد.

در این سمینار، از "جهانشیر یار‌احمدی" پژوهشگر فرهیخته و هنرمند مطرح و گران ارج تئاتر نیز جهت ایراد سخنرانی با موضوع "بررسی نشانه شناختی مکان در نمایشنامه‌های مقاومت" دعوت به عمل آمده است.

شایان ذکر است تا کنون از جهانشیر یار‌احمدی در حوزه‌ی پژوهش ضمن چاپ مقالات متعدد در مطبوعات، دو کتاب ارزشمند با عناوین "نمایش در بوشهر" و "نمایش در خارگ" منتشر شده است.



ماجرای 100 میلیون تومان اهدایی همچنان در پرده‌ی ابهام!

علی‌رغم سپری شدن ماه ها از درج مصاحبه‌ی مدیر کل ارشاد مبنی بر پرداخت مبلغ 20 میلیون تومان به کارمندان ارشاد ـ از مبلغ 100 میلیون تومان مربوط به خرید آثار هنری و حمایت از نویسندگان ـ هنوز پرونده‌ی این پرداخت غیرقانونی در بین هنرمندان گشوده است. یادآوری می شود که استاندار در سال گذشته مبلغ 100 میلیون تومان به عنوان حمایت از هنرمندان و نویسندگان و خرید آثار هنری و ادبی ایشان به حساب اداره ارشاد واریز کرد. سپس شفیعی ـ مدیر کل ارشاد ـ بدون در نظر گرفتن انگیزه ی این اقدام استاندار و شرایطی که برای هزینه کرد این مبلغ تعیین شده بود، 20 میلیون تومان از مبلغ یاد شده را ظاهراً به عنوان حقوق معوقه کارمندان ارشاد ـ که منجر به طرح شکواییه شده بود ـ به ایشان پرداخت و علاوه بر این مبلغ، هیچ گاه به درستی مشخص نگردید که 80 میلیون تومان مابقی در چه مواردی هزینه شد و علی رغم طرح پرسش از سوی جامعه‌ی هنری، شفیعی هرگز چگونگی هزینه کردِ این مبلغ را مشخص نکرد و صرفاً با فرافکنی های بیهوده و تاریخ گذشته، پرسشگران را به کینه توزی و دشمنی با خود متهم کرد. در این میان استاندار نیز با سکوت خود، به این ماجرا دامن زد.

به هرحال این مورد باید هرچه سریع تر مشخص شودکه مدیر کل ارشاد چه هراسی ازشفاف‌سازی و شفاف‌گویی در رابطه با ماجرای ناپدید شدن این 100 میلیون تومان دارد و اگر این مبلغ ناپدید نشده و ردّ هنری و ادبی آن پیداست، پس چه هراسی از انتشار فهرست خرید آثار هنرمندان دارد؟ از قدیم گفته‌اند " آش نخورده و دهانِ سوخته..." بیایید با کمی شهامت و صداقت این عبارت کذایی "حمایت از هنرمندان و خرید آثار هنری" را از جلو این مبلغ بردارید تا از اعتبار هنرمندان هزینه نشود، آن وقت ما هم می گوییم حالا هر جا خرج شده ... دیگر به ما چه ... نوش جان ... گوارای وجود!