Friday, July 16, 2010

موسس «فارسی ۱» بدنبال «فارسی نیوز»

شبکه های تلویزیونی فارسی ۲ و فارسی نیوز هم به زودی آغاز به کار می کنند.
به گزارش آخرین نیوز بر اساس اعلام منابع آگاه ، شبکه های تلویزیونی فارسی ۲ و فارسی نیوز را هم شرکت پشتیبانی کننده فارسی ۱ راه ا ندازی می کند. .براساس این گزارش، كمپانی بین المللی «نیوز كورپوریشن» در ادامه راه اندازی فارسی ۱ که فقط سریال های تلویزیونی پخش می کند، با راه اندازی فارسی ۲ قصد دارد انواع دیگربرنامه های تلویزیونی را نیز پخش کند.
بر همین اساس این کمپانی تحت نظر رابرت مرداک، برای رقابت با شبکه های صدای آمریکا و بی بی سی فارسی نیز که در بخش های خبری بیشترین بیننده را دارند، شبکه خبری فارسی نیوز را راه اندازی می کند تا برنامه های مختلف خبری پخش کند.
در همین حال مسوولان صدا و سیما با آگاهی از افتتاح این شبکه ها، از مدیران بخش های مختلف این سازمان موکدا خواسته اند تا با دقت و کیفیت بالاتری برنامه سازی کنند. این تاکید در شرایطی به تمام بخش های سازمان صدا و سیما ابلاغ شده است که پیش تر رییس و برخی مسوولان این سازمان تاثیر شبکه هایی همچون فارسی ۱ در کاهش شدیدی مخاطبان رسانه ی ملی را تکذیب کرده اند.

Thursday, July 15, 2010

نسل جديد داستان‌نويسان بيش‌تر به داستان ‌كوتاه گرايش دارند


رضا قيصريه معتقد است، براي نوشتن رمان‌هاي چندجلدي بايد آن‌قدر مطلب باشد كه نويسنده بنويسد و از طرف ديگر مخاطب آن نيز وجود داشته باشد.
اين داستان‌نويس و مترجم در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: امروز اگر نويسنده‌اي هم رماني چندجلدي خلق كند، مخاطبي براي خواندن آن وجود ندارد و نويسنده خود را به نوشتن رمان چندجلدي ديگري مقيد نمي‌كند؛ چرا كه ديگر زمانه رمان حجيم نيست و اين نوع كار وقت زيادي از نويسنده و خواننده خواهد گرفت.
او متذكر شد: اگر زماني رماني 10‌جلدي خلق مي‌شد، نويسنده به اقتضاي زمانه‌اش آن‌چه را مي‌خواست، مي‌نوشت، ولي امروز ديگر آن الزام وجود ندارد.
وي ادامه داد: امروز ديگر كسي حوصله و وقت خواندن 10 ‌جلد رمان را ندارد و نسل جديد داستان‌نويسان نيز بيش‌تر داستان ‌كوتاه خلق مي‌كنند؛ چرا كه اين نوع ادبي در ايران كم‌كم دارد شناخته مي‌شود و جاي خود را آرام‌آرام پيدا مي‌كند؛ از جانب مخاطب نيز استقبال بيش‌تري مي‌شود.
قيصريه همچنين يكي از دلايل خلق نشدن رمان حجيم را در ايران، نداشتن مخاطب دانست و توضيح داد: در جامعه امروز ما تنها عده‌اي مشخص كتاب مي‌خوانند و به طور كلي ما خواننده نداريم. جوانان ما به ندرت رمان مي‌خوانند و آن دسته‌اي هم كه مي‌خوانند و علاقه نشان مي‌دهند، بسيار كم‌اند. از سوي ديگر تيراژ كتاب در سطح بسيار پاييني است. وقتي كتابي دوهزار نسخه تيراژ دارد، تازه مي‌گويند، اين اثر پرفروش بوده؛ در حالي كه تيراژ كتاب‌ها در خارج از كشور بالاي 10هزار جلد است.
او با اشاره به سانسور، اين موضوع را يكي ديگر از دلايل خلق نشدن رمان بلند و هر اثر ديگري ذكر كرد.
وي معتقد است: براي خلق آثاري از اين دست بايد ابتدا بايد وضع خواندن و مطالعه در كشور درست شود تا نويسنده براي خلق اثر انگيزه‌ داشته باشد. رمان بلند اتفاقا خلق مي‌شود، اما ما خواننده بالفطره نداريم.
نگارنده «كافه‌ نادري» با اشاره به نداشتن نويسنده حرفه‌يي در ايران، گفت: ما نمي‌توانيم نويسنده حرفه‌يي داشته باشيم، چرا كه خواننده حرفه‌يي نداريم. ضمن اين‌كه فاقد سيستم نقد خوب هستيم. درواقع در ايران برخوردهاي نقد با داستان‌نويسي درست نيست. امروز بايد بررسي كرد كه مردم ما چرا داستان عامه‌پسند مي‌خرند و مي‌خوانند. در نقد به جاي پرداختن به اين مسائل، بررسي شخصي وجود دارد و به اين پديده به عنوان يك پديده اجتماعي نگاه نمي‌كنند.

Wednesday, July 14, 2010

ساخت 6 پروژه فاخر سينمايي

سيد احمد ميرعلايي در گفتگو با فارس با اشاره به اين كه پروژه‌هاي فاخر در دستور كار فارابي قرار دارند گفت: در حال حاضر موضوعي درخصوص حافظ را در دست كار داريم و يك پروژه ديگر نيز به نام كوروش ذوالقرنين در فارابي به تصويب رسيده است كه طرح آن را عزيز‌الله حميد‌نژاد 4 سال قبل به فارابي ارائه كرده است.

وي افزود: همچنين يك پروژه فاخر ديگر با محوريت شخصيت مولانا در دستوركار است و يكي ديگر از پروژه‌هاي ما درخصوص شخص ابونصر فارابي است كه قصد داريم مردم ايران حداقل او را بيشتر بشناسند. طرح اصلي اين كار نيز به فارابي ارائه شده است.

مدير عامل بنياد سينمايي فارابي در ادامه اظهار داشت: علاقمنديم به شخصيت‌ها و مشاهير ايران در فيلم‌ها بيشتر توجه شود چرا كه اينها پشتوانه‌هاي فرهنگي ما هستند و حتي طرح‌هايي نيز در مورد شخصيت‌ها و پروژه‌هاي دفاع مقدس داريم كه علاقمنديم در مورد اين افراد نيز فيلم‌هاي بزرگي بسازيم.


ساخت دو پروژه معاصر درخصوص قوام‌السلطنه و دوران پهلوي


سيد ميرعلايي با اشاره به اين كه در تاريخ معاصر نيز چند پروژه در دستور كار فارابي قرار دارد ، گفت: در زمينه تاريخ معاصر دو پروژه داريم كه يك پروژه در مورد روي كار آمدن قوام السطنه و حوادث دوران نخست وزيري اوست و پروژه ديگر به دوران پهلوي باز مي‌گردد كه در حاشيه آن سيري به مشكلات و فساد دربار پهلوي اول و دوم مي‌شود.

مديرعامل بنياد سينمايي فارابي با اشاره به اينكه طرح ساخت فيلمي براساس شخصيت كوروش كبير ابتدا توسط عزيز‌الله حميد‌نژاد ارائه شده است ، خاطرنشان كرد: قرار است جليل عرفان‌منش با يك تيم كاملا حرفه‌اي فيلمنامه اين كار را بنويسند كه تحقيقات مقدماتي كار آغاز شده است و آقاي حميد‌نژاد نيز براي كارگرداني اين فيلم اعلام آمادگي كرده است اما ايشان جزو يكي از اولويت‌هاي كارگرداني اين فيلم است كه هنوز كارگردان مشخصي براي آن انتخاب نشده‌ است.

Tuesday, July 13, 2010

زندگی «اپرا وینفری» فیلم می شود

فیلم سینمایی جدیدی براساس زندگی «اپرا وینفری»، ثروتمندترین مجری تلویزیونی جهان ساخته خواهد شد.
به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی كه بیش از ربع قرن از زمانی كه «اپرا وینفری» به عنوان مجری تلویزیون مشغول به كار شده می گذرد، «لری ای. تامپسون»، تهیه كننده هالیوود تصمیم گرفته تا از زندگی او یك فیلم تلویزیونی بسازد.
این فیلم چهار ساعته، قرار است سپتامبر ۲۰۱۱ به نمایش در آید.
بنا براین گزارش، یك بازیگر ناشناس نقش «وینفری»، پولدارترین مجری تلویزیونی جهان را بازی خواهد كرد.