اهواز- محسن وزيري مقدم هنرمند مدرنيست و دارنده نشان چهره هنري سال ۲۰۰۵اروپا گفت: طرح مبحث هويت گرايي درهنر خلط مبحث است زيرا هويت را نمي شود به هنر و هنرمند تزريق كرد.
وي شنبه شب در نشستي با هنرمندان خوزستان در اتاق بازرگاني استان در اهواز افزود: هويت در درون خودماست و براي نمود آن دراثر هنري بايد هنرمند حتما خود و روحيات خود را كاملا شناخته باشد تا بتواند تصويري از خود به وجود آورد.
وزيري مقدم، هنرمند آثار تجسمي كه آثار وي اخيرا در موزه هنرهاي معاصر اهواز به نمايش در آمده معتقد است:هويت ديني را نميشود به نقاشي تزريق كرد نميشود با به تصوير كشيدن يك سرباز زخمي، پيرمرد يا پيرزن، مسجد و گلدسته، مجلس عروسي يا مهماني شكل ايراني به اثر داد وبودن اين تصاوير دليل برهويت ايراني اثر نميشود.
وي گفت: بايد عصاره دروني ايراني بودن را پيدا كرد و اين درهيچ فرمولي بدست نميآيد نبايد انتظار داشت بزرگان قوم يا سياستمداران خط مشي را براي هنر تعيين كنند هويت، هويت شخصي خود ما هنرمندان است كه بايد در كارمان اينقدر ايمان وشناخت داشته باشيم كه اگر چيزي خلق ميكنيم نمايانگر داشتههاي دروني خودمان واثري از هويت واقعي هنرمند باشد.
وزيري مقدم اظهار داشت: شاگرد اگر با ايمان و اعتقاد به هنر كار را ياد بگيرد واستاد خوب ومتعهدي هم راهنماي كارش باشد ميتوان اميدوار بود اثري اصيل خلق كند،از طرفي هنر در چارديواري بسته به وجود نميآيد هنرمندان بايد ارتباطات خود را توسعه دهندودانش خود را درهمه حوزههاي مرتبط با هنر وادب افزايش دهند.
وي گفت:نقاشي،مينياتور،اپرا ،تئاتر،ادبيات، ،موسيقي و...همه مرتبط هستند و يك هنرمند بايد درهمه اين زمينهها دانش واطلاع كافي داشته باشد.
وزيري مقدم اضافه كرد: يادگيري دقيق بسيار مهم است و دراين فرآيند نقش استاد، محوري است، متاسفانه اكنون در كشورما ضعف زيادي ازاين لحاظ مشهود است،بعضي استادان دانشگاههاي تهران خودشان هم نميدانند چه ميكنندچون آلوده به پول درآوردن شده اند، گاه مشاهده ميشود كه برخي شاگردان با مطالعه و ارتباطات خاص خود با خارج و عالم هنر دانش بهتري نسبت به استاد دارند.
وي اظهار داشت: وضعيت كنوني نقاشي دركشور هنوز مانند سالهاي دهه ۳۰شمسي است و رنگ و تركيب بندي فضا و ريتم درهيچ يك از آثار مطرح نيست،كارهاي نصفه كارهاي انجام ميشود كه نه مورد پسند داخل و نه مورد تاييد خارج است.
اين هنرمند مدرنيست گفت:جوانان هنرمند بايد با سبكهاي مختلف نقاشي و هنر، سير تحولات اين سبكها ،آلمانهاي ارزشمند سبكها، فضاي فرهنگي هنري اجتماعي وچرايي و چگونگي پيدايش آنها و...كاملا آشنا باشند،ورود انديشه به كار هنر وقرار گرفتن احساس در مرحله بعد از انديشه و... همه اينها بايد براي هنرمندان جوان تبيين شود.
وي افزود:نقاشي ديگر دنباله روي از واقعيتهاي عيني نيست اين گونه نگرش دركشورهايي كه هنر جنبه فرمايشي دارد و آثار هنري براساس دستور توليد مي شدند رسم بوده و اينها آثار هنري را كه درخدمت غير از آرمانهاي اين مكاتب بوده را هنر منحط اعلام ميكردند.
اين استاد نقاشي با اشاره به اينكه نقاشي بيان واقعيتها نيست بلكه بيان برداشتها و انديشه هاست،اظهارداشت:هنر اصولا بيان آزادي است و هنرمند بايد آن چيزي راخلق كند كه وجود ندارد،شاگردان بايد بدانند كه هنر در آزادي به وجود ميآيد.
وي با انتقاد از وضعيت موجود هنر در كشورمان گفت: اخيرا هنر حالت انحرافي پيدا كرده اساتيد آن كاري را كه بايد انجام دهند نميدهند فقط به فكر اين هستند كه چهره ماندگار و استاد نمونه شوند،به مسافرت خارج بروند ...، با اين شيوه تدريس هنرجويان و دانشجويان را به سمت كلاژ وكپي كردن از اينترنت سوق ميدهند.
وزيري اضافه كرد:برخي اساتيد ما الان مدتهاست كار جديدي ارايه نميدهند، درحالي كه هنرمند بايد همواره پويا ودرحال رشد ونوآوري باشد، نوآوري يعني كپي نكردن از خود و جستجو تا پيدا كردن و كشف و ارايه چيزهاي تازه ، هنرمند نبايد به وضعيت موجود خود مغرور شده ودر جابزند.
وي به جوانان علاقمند به نقاشي توصيه كرد:آموزش طراحي در وهله اول اهميت است زيرا طراحي سنگ بناي نقاشي وگرافيك است و به هيچ بهانهاي نميشود آنرا كنار گذاشت،چيرگي هنرمند در طراحي براي پيشرفت دركار هنرعنصري اساسي است.
وزيري مقدم پنجشنبه شب براي گشايش نمايشگاه آثارش در موزه هنرهاي معاصر اهواز به اين شهر آمد و شنبه شب در نشستي با هنرمندان خوزستان حضور يافت و به پرسشهاي آنان پاسخ گفت.
محسن وزريري مقدم درسال ۱۳۳۸موفق به گرفتن دانشنامه آكادمي هنرهاي زيباي رم شد،و درطول عمر خود علاوه برخلق آثارهنري بسيار (نقاشي، طراحي، حجم)، موفق به كسب جوايز و عنوانهاي بينالمللي مختلفي شده كه از جمله آن مي توان به كسب عنوان شخصيت هنري اروپايي سال اشاره كرد.