Wednesday, July 21, 2010

تلاش برای رمزگشایی "لبخند مونالیزا"

تکنولوژی طیف نگاری فلورسانت سلاح جدید محققان فرانسوی است که با کمک آن توانسته اند بخشی از راز "لبخند مونالیزا" را آشکار کرده و نشان دهند داوینچی در خلق این اثر از ۳۰ لایه رنگی با ساختارهای شیمیایی متفاوت استفاده کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان فرانسوی بر روی هفت اثر لئوناردو داوینچی از جمله مونالیزا که در موزه لوور نگهداری می شوند مطالعه کردند تا بتوانند تکنیک به کار گرفته شده در خلق چنین تصاویر رویایی را آشکار کنند.
متخصصان مرکز تحقیقات و مرمت موزه های فرانسه دریافتند داوینچی در آثار خود از ۳۰ لایه رنگ استفاده می کرده تا بتواند به ظرافت مورد نظر خود در آثارش دست پیدا کند. هر یک از این ۳۰ لایه رنگی ضخامتی کمتر از ۴۰ میکرومتر و یا نیمی از ضخامت موی انسان را داشته اند.
تکنیک "Sfumato" به مفهوم "مه آلود" به داوینچی امکان می داده بافتی غبار آلود را بر روی آثارش خلق کرده و حس عمق و سایه را در آنها ایجاد کند. وی از گذشته در استفاده از این تکنیک شهرت داشته است اما مطالعات علمی به دلیل نیاز به نمونه برداری از روی آثار همیشه با محدودیت مواجه بوده است.
محققان فرانسوی از شیوه ای غیر مخرب به نام طیف نگاری فلورسانت پرتو ایکس استفاده کردند تا بتوانند لایه های ظریف رنگی و ساختار شیمیایی آنها را مشخص کنند.
به گفته محققان این شیوه به اندازه ای دقیق است که حتی می توان با کمک آن ترکیب رنگدانه های به کار گرفته شده را در هر یک از لایه های رنگی تعیین کرد.
بر اساس گزارش فاکس نیوز، بررسی لایه های مختلف آثار داوینچی همچنین نشان می دهد وی دائما تکنیکهای جدیدتر را مورد آزمایش قرار می داده است. به گفته محققان در شاهکار مونالیزا "داوینچی" برای سایه پردازی از اکسید منگنز استفاده کرده در صورتی که در دیگر آثارش از مس استفاده شده است.

Tuesday, July 20, 2010

ردکلیف بازی در فیلم های سینمایی را آغاز می كند



«دانییل ردکلیف» برای بازی در فیلم جدیدش قرارداد امضا کرده است.
پرس آسوشییشن نوشت: این فیلم که «زن سیاه پوش» نام دارد و براساس رمان پرفروشی از «سوزان هیل» ساخته شده، درباره یک وکیل جوان به نام «آرتور کیپس» (دانییل ردکلیف) است که او را برای کار به یک خانه در مکانی دور می فرستند که در آن روح یک زن تحقیر شده که درپی انتقامجویی است، مدام پرسه می زند.
دانییل ردکلیف پس از آنکه اوایل امسال بازی در قسمت پایانی سری فیلم های هری پاتر را به پایان برد، برای اولین بار بازی در یک نقش جدید سینمایی را تجربه می کند.
جیمز وتکینز کارگردانی این فیلم را انجام خواهد داد و فیلمنامه آن را هم «جین گولدمن» (کیکاس) نوشته و ساخت آن در پاییز آینده آغاز خواهد شد.
رمان زن سیاه پوش روی صحنه نیز برده شده که بسیار موفقیت آمیز بوده است.
دانییل ردکلیف ۲۰ ساله که از کار کردن با وتکینز بسیار ابراز خرسندی کرده، در بهار سال آینده در تئاتر براد- وی در نمایش «چگونه بدون تلاش کردن موفق بشویم» بازی خواهد کرد. ردکلیف همچنین قرار است در دوباره سازی هالیوود از یک فیلم کلاسیک به نام «در جبهه غرب خبری نیست» در نقش یک سرباز جوان آلمانی ظاهر شود. ساخت این فیلم در سال ۲۰۱۲ آغاز می شود.
قسمت ماقبل آخر هری پاتر(قدیسان مرگ) در تاریخ ۱۹ نوامبر اکران می شود