Tuesday, June 8, 2010

اپرای عروسکی «رستم و سهراب»

نمایش اپرای عروسکی «رستم و سهراب» کار بهروز غریب‌پور روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه میزبان کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.




به گزارش ایسنا، پس از اجرای این نمایش بهروز غریب‌پور شیوه‌ی کاری عروسک‌های «رستم‌وسهراب» و ویژگی‌های گروه تئاتر عروسکی آران را برای این مربیان تشریح کرد.



غریب‌پور با یادآوری دوران اوج کانون پرورش فکری اظهار امیدواری کرد: کانون بار دیگر به آن روزهای اوج باز گردد.



این کارگردان تئاتر برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی درباره‌ی ساخت عروسک توسط گروه تئاتر آران در استان‌های سراسر کشور اعلام آمادگی کرد.



غریب‌پور در پایان سخنان خود با اشاره به ساخت‌وساز صحنه و عروسک‌های اپرای عروسکی رستم‌وسهراب توضیح داد: ما جادوگری نمی‌کنیم بلکه این صحنه و عروسک‌ها را با امکانات بسیار ساده و ابتدایی ساخته‌ایم و این خلاقیت گروه است که این تصاویر زیبا را می‌سازد.



لازم به ذکر است: مربیان کانون پرورش فکری روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه نیز به تماشای نمایش «چاه» به کارگردانی «سعید زین‌العابدینی» که در خانه نمایش اداره‌ی تئاتر اجرا می‌شود نشستند.



************



به مناسبت هفته بزرگداشت میراث فرهنگی نمایشگاه” موسیقی در اقوام بدوی ملل مختلف دنیا ” به سه حالت دیداری ،شنیداری و پژوهشی در موزه برادران امیدوار واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.



نمایشگاه پژوهشی بر موسیقی برخی از اقوام بدوی و گروههای اعتقادی خاص با هدف معرفی تعدادی از اقوام ساکن در قاره‌ی آفریقا ،کشورهای آمریکای جنوبی قاره کهن آسیا و تأثیر موسیقی بر آئین‌های قبیله‌ای و قومی در موزه برادران امیدوار به مدت یکماه برگزار می‌گردد.



بر اساس این گزارش این نمایشگاه در سه بخش سمعی بصری و پژوهشی به ارائه مطالب و اطلاعات در زمینه موسیقی اقوام مختلف می‌پردازد.



در بخش سمعی نمایشگاه موسیقی اقوام مختلف که مستندی است از پنجاه سال فعالیت پژوهشی اولین جهانگردان ایرانی ، عبدا.. و عیسی امیدوار که در طی سفر و به طور زنده ، ضبط شده است.



بخش بصری نمایشگاه به دو حالت دو و سه بعدی با استناد به سفرنامه برادران امیدوار شامل ۱۷ تصویر و ۱۲ قطعه آلات موسیقی می باشد . همچنین در بخش پژوهشی نمایشگاه، اطلاعات مثبوت در زمینه موسیقی اقوام به صورت مکتوب ارائه می گردد .



گفتنی است در بخشهایی از نمایشگاه با سوزاندن عودهایی که در مراسم آیینی هندیان استفاده می‌شده فضایی نزدیک به فرهنگ اقوام بدوی کشور هند القاء می‌شود .



علاقمندان به آشنایی با موسیقی اقوام ملل، جهت بازدید از نمایشگاه مذکور می توانند از ۲۸ اردیبهشت ماه ،روز جهانی موزه به مدت یکماه به موزه برادران امیدوار به نشانی ،خیابان ولیعصر (عج) خیابان شهید فلاحی ( زعفرانتیه سابق ) انتهای خیابان شهید طاهری مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.



************



نمایش «عفریته ماچین» به کارگردانی علی یدالهی با حضور بهترین بازیگران نمایش طنز ایرانی در تالار سنگلج روی صحنه رفت.



علی یدالهی کارگردان و طراح نمایش “عفریته ماچین” درباره نمایشنامه گفت: نمایشنامه “عفریته ماچین” از نوشته‌های مرحوم رضا میرلوحی است که پیش از این در سال ۱۳۵۰ روی صحنه رفته و در آن زمان نیز بهترین‌های نمایش کمدی ایرانی و ستارگان نمایش سنتی در آن بازی کرده‌اند. این نمایشنامه در آن زمان برای تلویزیون نوشته شده بود بنابر این پیشنهاد دادم که یکبار برای صحنه بازنویسی شود که استاد فتحعلی بیگی آن را بازنویسی کرد.



وی که این نمایش را برای چهاردهمین جشنواره بین المللی نمایش آیینی سنتی سال گذشته آماده کرده و در آن جشنواره نیز به اجرا در آورد گفت: از مرداد ۸۸ که کار در جشنواره اجرا شد گفته بودند که کارهای سنتی به ترتیب در تالار سنگلج اجرا خواهند شد اما بعد متوجه شدیم که این تالار علاوه بر تولیدات جشنواره تولیدات خود و نمایش‌هایی که از مرکز به آن معرفی می شوند را نیز در برنامه دارد . بلافاصله بعد از جشنواره نمایش دکتر فتحعلی بیگی در تالار اجرا شد و شاید بهترین زمان برای اجرای عفریته ماچین بلافاصله بعد از اجرای آن نمایش بود چرا که هم بازیگران مشترک زیادی در هر دو نمایش بود ، کار یک گروه به شمار می‌رفت و ما تنها باید صحنه را تغییر می دادیم و از آن گذشته تماشاگر خوبی هم داشتیم و تماشاگر نمایش‌های کمدی را از دست نمی دادیم. اما بر اساس سیاست تالار که نمی خواهند نمایش‌های سیاه بازی پشت سر هم اجرا بروند ما را به زمان دیگری موکول کردند.



وی ادامه داد: در این فاصله اسامی متفاوتی عنوان می‌شد که قرار است اجرا بروند و نرفتند تا اینکه از ما خواستند ظرف دو روز در اسفند کار را اجرا کنیم ولی ۴ بازیگر من نمی‌توانستند آن زمان در کار حاضر شوند. جمع کردن ۱۸ بازیگر کار سختی است. امسال هم قرار بود در نیمسال دوم اجرا برویم که ناگهان از ما خواستند از ۲۸ اردیبهشت شروع کنیم اما این بار با گروه تصمیم گرفتیم که هر طور شده این فرصت را از دست ندهیم.



یدالهی با اشاره به تلاش بازیگران اش برای حضور در این نمایش و تشکر از همه همراهی‌ها گفت: با اینکه فرصت کافی برای تبلیغات نداشتیم اما در همین چند روز ابتدایی با استقبال خوب تماشاگران و بازخوردهای بسیار عالی روبرو شده‌ایم که نشان می‌دهد حضور ستاره‌های نمایش کمدی ایرانی در یک کار نتیجه ای عالی در پی داشته است.



این کارگردان و بازیگر تئاتر در خصوص تغییرات پیش آمده در کار از جشنواره تا امروز تصریح کرد: تعدادی از بازیگران کاربه دلیل تاریخ اجرا تغییر کردند.



شهرام مسعودی ، احسان کریمی ، فریبا حیدری ، محسن میرزاعلی که زحمت زیادی برای جشنواره کشیدند را نداریم اما گروه دست به دست هم داد تا این کار با کیفیتی بسیار خوب اجرا برود. مرتضی رستمی که قبلا صاحب قهوه خانه بود به سرعت توانست در نقش زن پوش آماده شود که باید از او بسیار تشکر کنم.



وی درباره تعداد اجراهای این نمایش افزود: سالن قول داده که اگر فروش خوب باشد ۲۵ اجرا داشته باشیم و من امیدوارم که یک ماه کامل روی صحنه باشیم.



یدالهی در معرفی گروه گفت: داوود داداشی که جزو معدود سیاه بازان حرفه ای کشور است در کنار غلام بابوته ، مجید فروغی ، مرتضی رستمی ، حسین بابایی ، علی یدالهی ، سعید تهرانی ، ملیحه حاجی لو ، شاهین علایی نژاد و پژمان کاشفی ، سید حسن حسینیان ، نرگس درخشان ، حمید ترکمان و… در این نمایش به ایفای نقش



می‌پردازند. در بخش موسیقی نیز که به صورت زنده اجرا می‌شود علی جباری نوازنده کمانچه ، روزبه تهماسب نیا نوازنده تار و محمد نیکبخت نوازنده تنبک هستند.



نمایش عفریته ماچین هر روز غیر از شنبه ها در ساعت ۱۹٫۳۰ تماشاخانه سنگلج روی صحنه است.



***************



نمایشگاه گروهی از آثار تذهیب برادران جوقان و جمعی از شاگردان ، روز پنجشنبه سی‌ام اردیبهشت ماه در موزه فرشچیان سعدآباد افتتاح شد.



۳۴ اثر از تذهیب‌های فریدون و فریبرز جوقان و شاگردان استاد فریدون جوقان مریم لبانی مطلق ،مینا نجفی ، ناهید کمراتی ، سمانه جمشیدی با تکنیک‌های گواش ، آبرنگ و آکریلیک روی مقوای ماکت،از تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه به مدت ده روز در موزه فرشچیان به نمایش گذاشته می‌شود .



بر اساس این گزارش ۱۸ قطعه از این آثار متعلق به فریدون جوقان با موضوعات شاهنامه فردوسی و نقوش تذهیب ،۶ اثر مربوط به فریبرز جوقان و باقی آثار تذهیب کار شاگردان استاد فریدون جوقان می‌باشد.



فریدون جوقان هنرمند توانای معاصر در عرصه مینیاتور متولد ۱۳۴۵ و فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه هنر و به طور حرفه‌ای از سال ۱۳۶۸ مشغول به هنر نگارگری است.



علاقمندان به هنر نگارگری جهت بازدید از نمایشگاه مذکور می توانند از پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه به مدت ده روز به موزه فرشچیان به نشانی ،خیابان ولیعصر (عج) خیابان شهید فلاحی ( زعفرانتیه سابق ) انتهای خیابان شهید طاهری مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.