Tuesday, June 22, 2010

«تاوان»؛ ملودرامي خانوادگي، اجتماعي و روانشناسانه

«جبار آذين» منتقد و مدرس سينما در گفت‌و‌گو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس در مورد سريال «تاوان» ساخته شهرام شاه‌حسيني، اظهار داشت: تجربه تازه «شهرام شاه‌حسيني»، ملودرامي مبتني بر موضوعات خانوادگي و اجتماعي است.
وي در ادامه افزود: «تاوان» قرار است غرامت، كيفر و مكافات كنش شخصيت‌هايي باشد كه در كشاكش زندگي آن چه را كه كاشته‌اند، درو مي‌كنند. با اين وصف، بايد تصويرگر ابعاد مختلف زندگي، شخصيت‌ها و ماجراهاي آنها باشد.
آذين تصريح كرد: «تاوان» از همان آغاز پخش خود نشان داده كه در فرازها و سطوح بدون ريشه زندگي و تكرارها جريان ندارد و با بهره‌گيري از پرداخت مكفي جنبه‌هاي شخصيت‌پردازي بر بستر روانشناسي، تحليل و ارائه شناسنامه نسبتا مقبولي از آدم‌ها و حوادث استوار است.
اين منتقد ادامه داد: اين مجموعه ضرباهنگ تندي دارد كه با پرداخت قصه‌هاي اصلي و فرعي‌اش هماهنگ مي‌نمايد. انتخاب تقريبا درست بازيگران براي ايفاي نقش‌هاي مختلف و پرهيز از شتابزدگي، به تصوير زندگي شخصيت‌ها كمك كرده است.
آذين در ادامه افزود: «تاوان» بر خلاف اكثر مجموعه‌هاي روتين ايراني آغازي شبه كلاسيك و تكراري ندارد و تا چندين قسمت ابتدايي مجموعه صرفا به معرفي شخصيت‌ها نمي‌پردازد.
اين مدرس دانشگاه در ادامه افزود: «شهرام شاه‌حسيني» با استفاده از متني به نسبت خوب و رعايت ريتم ماجراها شخصيت‌هايش را در بحبوحه امور زندگي و در حد لزوم معرفي مي‌كند.
آذين در پايان اين گفت‌و‌گو نيز خاطرنشان كرد: اين مجموعه خوب شروع كرده و با ايجاد تعليق‌ها، ايهام‌هاي آگاهانه، جذاب و پرهيز از زياده‌گويي قصه‌هايش را بازگو مي‌كند و همين ويژگي به سرعت براي «تاوان» مخاطب جمع‌آوري كرده است.
وي اظهار داشت: اگر اين روند تا به انتها ادامه يابد و دچار افت و گرفتاري در دامان تكرار و پاياني كليشه‌اي و تحميلي نشود و احساسات‌گرايي و اشگ‌انگيزي درام آن را خدشه‌دار نكند، مي‌توان اميد داشت كه «شهرام شاه‌حسيني» و عوامل مجموعه، كار خوبي در كارنامه خود ثبت كرده و در ميان سليقه‌گرايي مخاطبان و سليقه‌مداري هوشمندانه مجموعه‌سازي سيما، پل موفقيت ساخته‌اند.

No comments:

Post a Comment